måndag 21 mars 2011


Min inkorg är till brädden fylld med mail från de engegerade föräldrarna i klass3 på en södermalmsskola. Tråden går under ämnet MAKTLEKAR och startade med ett meddelande om att en förälder hört att det förekommit den typen av lekar där man (ett barn) i detta fall betalat eller lovat betala någon (ett annat barn) för en tjänst tex att hämta en jacka eller bära en väska. Jag läser: "Det låter fruktansvärt med att kräva betalning för utfärda tjänster" och "Sedan kan betalningen ibland utebli och när det är killarna som inte får betalt blir det bråk”.
Många föräldrar passar också på att fläka ut sina barns allehanda besvär såsom magproblem och huvuvärk pga av helt andra anledningar än dessa "lekar" vilka deras barn aldrig sett, hört om eller deltagit i.

Tro mig (ni som känner mig gör det och ni andra får helt enkelt lita på att det är så)när jag skriver att jag helt är med på att Maktlekar måste stoppas till varje pris men med risk för att generalisera kan jag ändå inte undvika att göra en reflektion.
Flera av dessa höginkomsttagar föräldrar köper dagligen tjänster för pengar: Linas matkasse, Charlies änglar, städ och PT. Barn gör som man gör inte som man säger, liksom.

Jag läser vidare bland mejlen.
Spaltmeter efter spaltmeter med olika förslag om hur vi ska handskas med denna problematik.
Jag känner mig skyldig att göra ett klokt och pedagogiskt uttalande men är rädd för att mitt kanske latenta Tourettessyndrom ska slå till och att jag råkar skriva:

Jag tycker vi skickar inkasso eller i värsta fall en torped på de barnen som inte betalar för tjänsten de fått utförd.

2 kommentarer:

michanek sa...

Man undrar, vet dessa människor vad en barndom innebär? Fattar de att man måste snubbla på en del stenar för att kunna resa sig? Kan de hitta något samhälle någonstans där barn varit pedagogiska och smidiga mot varandra? En idé vore att droga ner dem till lullullstadiet. Själv vore jag tacksam över att få betalt för mina tjänster öht.

retrostuff sa...

Oj, jag tror att polisen på min skola (som informerade om fenomenet) kallade det ”böting”. Fast jag tror inte de hade en aning om att det sker även bland 9-åringar! Föräldrarna? Är de inte riktigt kloka? Allt i livet går inte att köpa!