lördag 19 juli 2008

Barntillåten film.

Lider så fruktansvärt av att se barnfilmer (undantaget Astrid Lindgren såklart) i allmänhet och tecknade sådana i synnerhet. Ibland händer det att jag åker på att gå på bio och plåga mig igenom dessa gapiga, högljudda och slangfyllda "skräckfilmer" då vi har turen? att ofta få gratisbiljetter. Det har hänt att jag njutit av 1,38 minuters powernapp och fått svara svävande och lika som de andra angående filmens handling. När det är gratis kan jag tom stå ut med sparkar i ryggen, oupphörligt prasslande djupt ner i godispåsarna, konstanta 3 årsbarnrösters frågande -Varför gjorde han så? Inte underligt kanske att de frågar då filmen är från 7år.. Djupare papparöster som förklarar och förklarar, mammors frågande om kissnödighet osv. Allt detta är svårare att mäkta med då man slängt upp 150kr för biljetten till mig och en 6åring! Men vad jag absolut inte kan stå ut med är den klart missriktade reklamen innan barnfilmen. Jag ifrågasätter reklam riktad mot barn äverhuvudtaget men: Hur många 3-8 åringar behöver veta hur enorm uppsugnings förmåga nya libress har? Hur många av dem behöver känna till att aktionfilmen xxx snart har premiär på en bio nära dem? Eller bevittna en lång trailer av Narnia (åldersgräns 11).
Nu är jag inte som det kanske verkar en curling person som tror att man kan skydda barn från allt vuxet men min vision är att så länge som möjligt inte pracka på dem nåt de inte bett om.

6 kommentarer:

michanek sa...

Vilken fin tapet du har givit bloggen! Det är förbjudet med reklam för barn, men det finns ju coca cola och choklad att presentera...
Är inte reklamfilmerna oändligt långa dessutom nu för tiden? Känns som om jag satt 20 min sist, efter att jag skyndat dit.

li.te sa...

jo oändligt låååång reklamtid.
Fick inte välja tapet själv, den bara kom!

TORGNYSDOTTER sa...

det tycks mig alltid som om det jobbigaste med att ha barn är att det öht är svårt att värja sig mot påprackning...?
Man liksom måste ut och mingla med pöbel om inte ungstackarn ska bli socialt spetälsk.

Hur som tycker jag att du verkar balansera det bra!

li.te sa...

torgny: Det är tamefan ett under att mina barn inte just lider av denna sjukdom du just nömner för du har så rätt i att jobbighet är påprackning.

my sa...

Hej!
Va´skoj att höra från dig i eget forum!

li.te sa...

hej My. Läser regelbundet på din plats i datorn och underhålls,tack.