lördag 20 december 2008

Glädjen över att vara julledig 15dgr efter de minst sagt intensiva månaderna sen augusti gör mig så tacksam att jag glömmer bort att jag egentligen bestämt mig för att hädan efter konvertera till jehovasvittne i jultider. Konceptet ej fira jul samt ej umgås med icke trogna har känts så lockande.

I år har jag dock sluppit trängas i julhandeln då dottern bara vill ha pengar, mamman disktrasor och sonen ett bestämt spel till nintendo ds. Bankomat, Ica och spelbutik finns i det ekande tomma shoppingcentret "Globen shopping" Den enda folksamlingen man stöter på där är invandrarfamiljer, utan släkt i Dalarna, utan casch till Phuket resa, icke skidkunniga, som snällt står i kö för att bli filmade med Globen tomten och tacka för hans gåva.

Tacksam är jag också att ha sluppit släpa dyr gran från torget. Som billös i stockholm kan man inte haka på konceptet att köpa sin gran på bauhaus för 165kr och panta den efter jul och få 165 kr i presentkort? Tror att det är dryga böter på tjyvhuggning.

Den enda prövningen som nu står för dörren är resan med SJ. Har aldrig någonsin haft en helt smärtfri tur med dem hittills. Dubbelbokade platser, fel på värmen, förseningar, väskor till förbannelse, ouppfostrade ungar och dyra biljetter för att nämna några detaljer. Men med siktet inställt på snö, slädåkning, lax, brasa, klar vinterstjärnhimmel och gran huggning mm kan jag kanske härda ut 3 och en halv timme. God Jul gott folk

2 kommentarer:

my sa...

God Jul! Hoppas resan till dalom ska funka detta år.
Visst är det skönt när ungarna väljer kuvert? Mina har blivit så stora så de ska handla på mellandagsrean för pengarna. (Frans: man får ju liksom mer för dem efter jul!)

TORGNYSDOTTER sa...

asså, jag har nog inte firat jul på typ tre-fyra år.
Hos mig innebär julen tre dagar helledigt med läsning, sovning och god mat (som högst definitivt inte är julmat). I år tror jag dessutom att jag kommer vara ensam hemma. Kurr-spinn.