tisdag 25 november 2008

snö(o)lycka


Det sitter i ljuset, i den röda näsan, i de känsellösa fingertoppar, i tröttheten i benen, i svetten under jackan, i kliet från ylletröjan och i den varma chokladen med limpmacka till, minnet från snövintrarna som liten.

Gräver jag riktigt djup en negativ dag kan jag nog minnas smärtan i ögat efter isbolls träff, metall smaken i munnen efter att bakhuvudet mött isbanan och snön som mulades in under tröjan kall som ett kylskåp.

Igår blev det förbjudet att kasta sig med vilda skratt nerför den egenhändigt uppåkta isbanan i backen utanför sonens skola. Man kan ju skada sig under sådana vilda lekar.

Mail från dotterns högstadieskola förkunnade att snöbollskrig är strängeligen förbjudet då man kan få både syn och hörselskador. Eller som dottern sa: hela skolan hade superkul i snön men lärare och rektor gaddade ihop sig och total dampade. De ringde till varenda förälder vars barn hållt i snö. Glad att de inte ringde mig på jobbet i dylikt ärende för jag har ingen aning om vad jag skulle svarat, ärligt talat.

Jag vet inte om det på något vis påverkat min utveckling i negativ riktning fysiskt eller psykiskt att stanna ute med snowracer till tio på kvällarna efter att ha krockat ex antal gånger med både lyktstolpar och kompisar och att ingen alls trodde att jag hann svälta ihjäl på dessa timmar utan middag eller att lärt mig stå på skridskor i 3 års ålder innan hjälmarnas intrång. Men på något vis känns det värt både små hjärnskador och mindre hörselnedsättning i såfall.Hade allafall kul, liksom.
Snälla låt mig hinna skänka samma minnen till mina barn dessa få dagar då stockholm väljer att bölja i vitt.

4 kommentarer:

my sa...

Ja, det är konstigt att man överlevde. Snöskotertolkning på längdåkningsskidor, miniskidor (som var hala som as), skridskoåkning på varenda 10 minuters rast och snöbollskrig...men va tusan. När förskolorna till och med blir ålagda att smörja in alla barn så fort solen skiner, är det väl inte mer än rimligt att förmoda att all snö snart är förbjuden.
Mer yllevantar med snökokor och niveainsmetat leende till barnen.

li.te sa...

Just det glömde att vitt numera kan få barnen att tänka på socker vilket är strängt förbjudet att ens nämna på förskolan nu för tiden. Där rök den varma chokladen och limpmackan i ett nats.

TORGNYSDOTTER sa...

jag vågar ju knappt ta till orda nu, men jag har haft snöbollsångest (orkar inte ens försöka förstå varför snöbollsångest är ett ord som passerar rättstavningen) i hela mitt liv!
När jag var typ sjuåtta år upptäckte de (vilka de, undrar man)att jag är blind på ena ögat. Ända sedan dess passerar jag skolor och förlupna isbollar med tantfjantiga rädd-steg.
Förlåt.

Colette van Luik sa...

Boken I trygghetsnarkomanernas land
rekommenderas.

http://www.bokus.com/b/9789151847429.html

Psykiatern David Eberhard går till storms mot cykelhjälmar för barn, förbud mot rutschkanor på dagis och curlande föräldrar.