tisdag 18 november 2008

Att ljuga eller inte ljuga


Gonatt saga för son 7 år. Första tre kapitlena i Pippi Långstrump. Med anledning av följande dialog följer ett allvarligt kvällsprat:

Tommy- Nu ljuger du väl ändå?

Pippi-Ja, nu ljuger jag igen

Annika-Men det är fult att ljuga Pippi!

Pippi-Ja det är mycket fult att ljuga men vad kan man begära av en liten flicka som har en mamma som är en ängel och en pappa som är neger kung?

Jag läser vidare en tjugo sidor till och slår sedan igen boken för att säga Godnatt.

-Mamma, jag tycker inte att det är direkt fult att ljuga. Tycker du?

Funderar på om jag tycker det och hur jag ska formulera mitt svar med tanke på hans ringa ålder.

Nästa fråga kommer som så ofta innan jag funderat färdigt.

-Mamma, får man aldrig någonsin ljuga?

Åh shit, hur förklarar man vitalögn systemet utan att Okeja ett lögnaktigt beteende.

-Mamma ljuger du nångång?

-Det har hänt att jag ljugit, ja.

-Vaa?Har du?

-Ja, inte direkt ljugit men det finns något som kallas en vit lögn och den är inte lika ful som den andra lögnen.

-Den svarta eller?

- Den heter nog inte svart lögn men vi kan kalla den det nu. Allafall, den vita lönen är ett sånt ljug man kan ta till om man tycker att man skulle såra en annan människa för mycket genom att vara helt ärlig. Alltså att säga sanningen helt rakt ut.

-???

- Amen tex om nån man inte gillar alls bjuder på kalas som man verkligen inte vill gå på.Då så kanske man säger: Tack men jag ska hjälpa min mormor att flytta den dan. För kalasinbjudaren kanske blir ledsen om man säger att man inte vill komma. Då har man använt en vit lögn

-Ok men den fula, riktiga lögnen då, hur blir exemplet på den.

-Ja om du inte har någon mormor och säger att du ska hjälpa henne att flytta. Då är det ju mera en riktig lögn.

-Men mamma tror du verkligen att killen som bjuder på kalaset bryr sig om att man ljuger om att man har en mormor fast man inte har det?

-Jag vet inte men iallafall får man vänta tills man blir ganska vuxen med vita lögner eftersom det är svårt för ett barn att förstå skillnaden mellan svarta och vita ljug.

-Men ärligt talat mamma,Det här är bara ett exempel men vi säger att jag byter Pokemonkort med någon som inte som jag kan så mycket om kortens värde som jag kan.
Vi säger tex att den killen har ett väldigt sällsynt kort, fast han inte vet om att det är det, som jag vill byta till mig mot ett kort som är ganska vanligt och väldigt lätt att få tag i.
Men killen kanske tycker att mitt kort ser jättesnyggt och coolt ut. Är det en vit eller svart lögn om man inte säger att det är ett är väldigt ovanligt kort han byter bort?

- Nej egentligen är det inte nåt ljug att inte säga något alls men kanske inte helt snällt. Värre är det om man sagt att sitt eget vanliga kort är ett jätte,jätte ovanligt kort. Då är det ljug tycker jag.

-Ok, men godnatt nu mamma.



4 kommentarer:

my sa...

Milde himmel! Var det så där med 7-åringar? Jo, det var det nog. Nästan i alla fall. Tror jag. Vad månde bliva av detta barn?

TORGNYSDOTTER sa...

Aa. Spännande kvinnor får uppenbart spännande avkomma.

li.te sa...

My:Han ska bli sopåkare eller arkeolog om han inte lyckas bli lika bra som Pele i fotboll.
Torgny: Tackar och tar emot men är nog inte riktigt lika spännande som det verkar.

my sa...

Klart du är! Spännande.
Disa skulle bli ”en sån som bestämmer över musiken”, alltså dirigent, eller så skulle hon bli ridande polis.
Nu går hon estetisk linje med bild&forminriktning och vill bli arkitekt. Tjo!