fredag 25 mars 2011

Att fatta rätt beslut

När sonen som varit sjuk och därmed totalt aptitlös nu i en vecka kom på att Våffeldagen var här och att han minsann var vrålhungrig på just våfflor och just nu.Då kunde jag inte nog fort komma iväg till Ica butiken.
Mormors gamla våffeljärn gräddade sin sista våffa förra året.
Kånkar på dubbeljärn och drar mosig son till mejerihyllan för smörinköp.
Smörhyllan blockeras av en söt liten tant som desperat söker min kontakt.
Hon håller i sin högra hand arlas smörpaket med en ko på och Icas smörpaket utan ko på i den vänstra.

-Ja,ja vet inte alls vilket jag ska välja nu. Det här känner jag ju igen (högra paketet) men det här är nytt (vänstra paketet).Ja, det här är ju tre kronor billigare förstås (vänstra paketet) fast det här känner jag ju igen (högra paketet). Det här är det 80% fett i och det andra 81%.
Det är ju ingen större skillnad egentligen men ändå en skillnad.
Jag handlar helst på Liedl där har de billigt smör men jag kommer ju inte dit längre för jag orkar inte riktigt gå så långt.
Jag har ingen färdtjänst heller för så dålig är jag ju inte.
Där på liedl, där har de bra saker du! De har mazariner i 4-pack nej förresten jag tror bestämt det är 6-pack.
De har många kostiga saker där också, sånt man aldrig sett och inte vet man vad det innehåller heller för det står ju bara på tyska.
Det är dåligt med personal att fråga där faktiskt.
Fast jag tycker om liedl ändå.
Men det är klart att om jag ska åka kommunalt dit då kostar det ju 15kronor bara att resa.

Hon lägger tillbaka smörpaketen igen och säger - Jag har ju förstås kvar smör hemma så jag kanske inte behöver köpa nåt ändå.
Manfred ser ut som han ska svimma av hunger och vill bara hem till våfflorna.
Jag tar ett kolöst paket från hyllan och lägger i min korg och säger att jag brukar köpa det här och att jag tycker att det är lika bra som det andra om än inte lika snygg förpackning.
Det är ju trots allt 3 kronor billigare. Tanten står kvar och ser fundersam ut.
Jag och Manfred fastnar vid dvd hyllan nära kassan och jag hör en liten andfådd röst bakom min rygg pipa
-Jag tog samma som du. Tack så mycket för hjälpen.
Jag tänker att det ska bli skönt när man har så mycket tid över att man kan ägna 10minuter åt att välja vilket smör man ska köpa.
Länge leve tantåldern

2 kommentarer:

my sa...

Jag kommer att älska varenda minut av tantåldern! När kommer den tro?

TORGNYSDOTTER sa...

Men åh! Du har ju tankat på bloggen ordentligt den senaste tiden! Underbart. Höll på att missa allt. Men nu är jag glad. Puss.
//Tant TD